niedziela, 19 grudnia 2010

ROBERT KUBICA


Robert Kubica (ur. 7 grudnia 1984 w Krakowie[1]) – polski kierowca wyścigowy. W 2005 roku zdobył tytuł mistrzowski w cyklu World Series by Renault. Od sezonu 2006 startuje w wyścigach Formuły 1. Od sezonu 2010 reprezentuje zespół Renault. Kubica jest pierwszym i jedynym w historii Polakiem startującym w Formule 1, stanął także na najwyższym stopniu podium podczas Grand Prix Formuły 1. Trzykrotny laureat Plebiscytu Przeglądu Sportowego (2. miejsce w 2006, 6. miejsce w 2007 i 1. miejsce w 2008). Laureat Trofeum Lorenzo Bandiniego za rok 2007. W 2009 roku Kubica utworzył zespół kartingowy RK Kart Team


Kubica zaczynał karierę od gokartów, pierwszy raz usiadł za kierownicą w wieku sześciu lat, cztery lata później był już mistrzem Polski juniorów. Zdobył ten tytuł sześciokrotnie. W wieku trzynastu lat wyjechał do Włoch, aby tam rozwijać talent. W 1998 roku został juniorskim mistrzem Włoch i wicemistrzem Europy, wygrał też prestiżowe zawody w Monako, a rok później te sukcesy powtórzył. Potem były również starty i wygrane w Formule A. W 2001 roku przeszedł do Formuły Renault 2000 Eurocup i zajął w niej 14. miejsce. W 2002 roku w tych samych rozgrywkach uzyskał 7. lokatę. W 2003 roku zadebiutował w Formule 3 Euroseries i zdobył 12. miejsce, rok później zaś był już 7. Sezon 2005 rozpoczął jako zawodnik Formuły World Series by Renault jako pierwszy kierowca baskijskiego zespołu Epsilon Euskadi. Konsekwentna i równa jazda przez cały sezon zaowocowała tytułem mistrzowskim. 2 października 2005 w wyścigu na torze w portugalskim Estoril zajął 2. miejsce i zapewnił sobie zwycięstwo w klasyfikacji generalnej kierowców.

W 2005 roku wziął udział także w prestiżowym Grand Prix Makau, uznawanym za nieoficjalne mistrzostwa świata Formuły 3. Jadąc w uznanym brytyjskim zespole Carlin Motorsport, używając silnika Hondy, zajął drugą pozycję, powtarzając rezultat z 2004 roku; podczas kwalifikacji ustanowił także nowy rekord toru.

Plotka, iż miał szansę występu w barwach Minardi podczas GP Chin 2005 jako trzeci kierowca, nie znalazła pokrycia w rzeczywistości. Kubica nie miał szans na przyznanie superlicencji wydawanej przez FIA, uprawniającej do jazdy w Grand Prix. W międzyczasie wziął udział w pierwszych zimowych testach Serii GP2. W pierwszym dniu zajął czwartą pozycję.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz